Obsahový audit webu pro mistry

Když přijdete k novému webu, ať už klientskému nebo konkurenčnímu, musí vás zajímat, jak si vede. Otázek je opravdu hodně. Jakou má návštěvnost? Jak je úspěšný z pohledu odkazů? Co sociální sítě? Klíčová slova? CTR? Rychlost? Všechny nemusejí zajímat vás, ale mohou posloužit někomu dalšímu v týmu. Mají vliv na výkon obsahu. Můžete je použít pro inspiraci. Ukážu vám, jak získat data pro obsahový audit na pár kliknutí.

Jako příklad použiji můj web linki.cz. Vše si můžete projít se mnou na vašem webu, aniž byste investovali víc, než svůj čas.

Co budete potřebovat

V základu vám postačí pouze URL Profiler (ke stažení zde na 14 dnů zdarma) a adresa vaší sitemapy.  Pokud se profesně věnujete SEO, použijte data ze Screaming Frogu. Já budu pro účely návodu budu pracovat s daty ze Screaming Frogu, protože ty už obsahují důležité informace právě z pohledu SEO a Screaming Frog je oborový standard.

Jestliže si budete nástroj instalovat, podívejte se na základní nastavení, ostatní mohou pokračovat dále.

Jdeme na to!

Klikněte pravým tlačítkem myši do pole URL List a adresu sitemapy vložte přes volbu Import from XML Sitemap. Pokud chcete použít data ze Screaming Frogu, zvolte  Import from Screaming Frog, použijte svůj soubor nebo tento můj. (Lze použít jakýkoliv csv, takže můžete získat data i přes Xenu)

Jak vložit URL pro URL Profileru.

URL Profiler si vytáhne data a v seznamu se vám objeví seznam URL. Z nabídky činností nás bude zajímat výběr možností v sekci URL Level Data. Co budeme chtít zjistit?

Jak si stránky stojí s odkazy

Zdarma můžete stáhnout data z Majestic, placeně pak tamtéž nebo z Ahrefs a mnohem podrobněji.

K čemu to? Zjistíte, které stránky jsou odkazově úspěšné a můžete z toho získat nápady a inspiraci pro další odkazové aktivity.

HTTP stav dané URL

Pokud máte pouze k dispozici XML sitemap, může vás zajímat HTTP stav dané URL, v datech ze Screaming Frogu už tato informace je k dispozici.

Data o výkonu stránek na sociálních sítích

Můžete mít data Facebooku, Twitteru, LinkedIn, Google+ a Pinterestu. URL Profiler posbírá všechny dostupné údaje, u Facebooku se tam například v detailu dozvíte počty sdílení, lajků, komentářů.

K čemu to? Naučíte se poznávat, které typy obsahu vyvolávají jaké reakce. Poznáte, které články nebo stránky jsou jak úspěšné a můžete najít, co mají společného. Jakmile to víte, můžete s tím dále pracovat při tvorbě dalšího obsahu.

Výkon webu podle dat z Google Analytics

V sekci Google označíte Google Analytics, vyberete potřebný profily, náhled, systémový segment a dobu, ze které vás data zajímají. Vlastní segmenty se v nástroji objeví do konce roku. Pro účely návodu použiju Non-paid Search Traffic.

Napojení na Google Analytics API

Proč to? Fakt potřebujete odpověď?:)

Je web mobilní podle Google?

Pokud je pro vás organická návštěvnost z mobilů důležitá, musíte si být jistí, že Google považuje všechny URL na vaší doméně za vyhovující. Zaškrtněte tedy volbu Mobile Friendly (samostatný návod najdete zde).

Jak je web rychlý?

URL Profiler se za vás zeptá v Google Page Speed Insights na rychlost všech vašich URL. Opět samostatně pro desktop i mobilní verzi webu. Zaskrtněte Mobile Page Speed i Desktop PageSpeed.

Proč to? V mobilním segmentu je rychlost důležitá. S výslednými daty mohou pracovat vaši vývojáři, stačí jim je jen zaslat.

CTR a klíčová slova dle Google

Google nám nedávno udělal radost a vrátil nám část dat o klíčových slovech a jejich výkonu v organickém vyhledávání. Najdete je v Google Search Console a přesně tam přes API volá i URL Profiler.  Z Jejich API pro každou URL umí vytáhnout až 10 klíčových slov, takže si zaškrtněte i položku Search Analytics. Podobně jako u nastavení Google Analytics i zde vyberte období, přidejte zemi a segment zařízení (vše, mobil, tablet).

Nastavení Search Analytics

Jsme skoro nachystaní

Výsledné nastavení přes spuštěním by mělo vypadat takto.

Nastavení auditu pro URL Profiler

Teď už stačí jen zmáčknout tlačítko Run Profiler, pojmenovat soubor a  vybrat, kam se uloží. V mezičase se můžete věnovat něčemu jinému. Vydělávat, odpočívat, co zrovna potřebujete.

A co konkurenti?

Velmi podobně můžete aktualizovat konkurenci. Z popsané rutiny musíte oželet data z Google Analytics a Search Analytics, ale vše ostatní se dozvíte a můžete s tím pracovat.

Pracujeme s výsledkem

Soubor s výsledky obsahuje (zde) dva sešity. Ten první označený jako Sheet1 obsahuje data, která sebral URL Profiler. Druhý, označený jako Combined Results, zachoval i moje původní data ze Screaming Frogu.

 Na první dojem naplňuje všechny znaky Excelového pekla. Takže si jej trošku upravíme. 

  1. Ukotvěte si první řádek.
  2. Na všechny sloupce nasaďte filtr.
  3. Upravte si výšku prvního řádku podle potřeby
  4. Přidejte jeden volný řádek úplně nahoru

Pro lepší orientaci si do volného řádku přidávám nadpisy, které tématicky sdružují určité sekce.

  1. Title (sloupec E) až Meta Keyowords Length (L) si značím jako Meta Data
  2. GA Status (AT) až GA Page Value (BI) označím jako Návštěvnost
  3. Search Analytics Filter (BJ) až Keyword 10 Position (DM) značím jako Search Performance
  4. URL Majestic CitationFlow (DO) až URL Majestic Ref Domains (DS) značím jako Odkazová popularita
  5. URL Tweets (DT) až URL Total Shares (DZ) značím jako Sociální popularita
  6. Mobile Friendly (EA) až Mobile Friendly Url (EJ) značím jako Mobile Friendly
  7. PageSpeed Device (EK) až PageSpeed Desktop Url )GO) jako Rychlost webu

Výsledek pak vypadá takto.

Pár poznámek na okraj

V tomto auditu je spousta zbytečných URL, protože jsem data ze Screaming Frogu nečistil. I když si sloupce tématicky spojíte, pořád je to Excelové peklo. Při práci na analýze jednotlivých oblastí se mi osvědčilo si nepotřebné sloupce skrývat.

Protože mám účet u Ahrefs, používám jejich API.  Technicky je možné kontrolovat i indexaci URL v Google, ale vyžaduje to větší množství proxy serverů.

K článkům na blogu bych si mohl současně scrapovat i datum publikace nebo počet komentářů. Tohle je užitečné, pokud máte více autorů a chcete je mezi sebou srovnat.

Co z dat vyčtu já?

Nebudu teď nad daty trávit hodně času, takže vyberu jen pár postřehů:

  • odkazově mi kromě homepage hezky funguje článek o SEO pluginech pro WordPress, soutěž o lístek na SEO Restart a samozřejmě seznam do follow blogů pro linkbuildery z první třídy. Kdybych chtěl víc odkazů, budu dělat další masivní přehledy, seznamy a soutěže.
  • a co Twitter? Nejvíce tweetů nabrala případovka manuální penalizace, rozhovor s Julie Joyce, opět SEO pluginy a dva tipy na odkazové taktiky. Opět fajn materiál pro inspiraci na další tvorbu.
  • na mém webu je 6 URL, které neprošly Mobile Friendly Testem
  • výsledky pro Mobile Speed Score se mi zdají docela slabé, asi by to chtělo vylepšit

A jak děláte audity vy? Zkusíte to taky s URL Profilerem? Na zkoušku je zdarma pro Windows i Mac.

One thought on “Obsahový audit webu pro mistry

  1. Radek Hojgr

    Díky za článek Zdendo, URL Profiler je na toto fakt super. Kombinace vstupů a jejich zobrazení v jednom xls, wow. Rychlé a účinné. Sdílím…

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>