Je váš web skutečně mobile friendly?

Důležitost mobilní verze webu už dnes nikdo nepopírá. Google na ni dokonce zatlačil tak, že před pár měsíci provedl úpravu svého mobilního algoritmu tak, aby přidal nějaké plusové SEO bodíky webům, které projdou jeho Mobile Friendly Testem. Ať už svůj web do mobilní verze převádíte, nebo rovnou z nuly vyvíjíte, na konci jej musíte otestovat. Proč? Protože nálepku „optimalizováno pro mobily“ totiž musí získat každá jednotlivá URL na vašem webu. Jak na to?

Levně a pomalu nebo levně a rychle?

Můžete si zaplatit nějakého hodně levného brigádníka, který jednu adresu po druhé otestuje. Nebo na to půjdete chytře s pomocí URL Profileru. Ten totiž umožňuje hromadně otestovat prakticky neomezené množství stránek na vašem webu a já vám ukážu, jak na to.

KRL_train_surfing_5

Tyhle pracovníky nebudete potřebovat.

Jak na to s URL Profilerem

Nástroj si musíte nejprve stáhnout, existují jak verze pro Windows, tak i Apple. Jestli si potřebujete ověřit jeden web, bude vám stačit testovací verze, která funguje se všemi funkcemi po dobu 14 dnů.

Po instalaci si nastavte přístup ke Google PageSpeed API. S návodem z předchozího odkazu to zvládnete to během pár minut.

V dalším kroku musíte získat adresy, které chcete ověřit. Můžete použít třeba:

  • vaši sitemap.xml, pokud ji na webu máte
  • získat data pomocí Xenu nebo Screaming Frogu a uložit výstup jako csv soubor

Výsledná data vložíte do URL Profileru (tady je návod, jak na to, pokud jste úplní začátečníci), kliknete na Run Profiler, vyberete si kam uložit soubor a čekáte na výsledky.

Rychlost a limity

Test samotný není úplně nejrychlejší a API od Mobile Friendly testu má svoje limity. Google povoluje maximálně 25 tisíc dotazů za den rychlostí 1 dotaz/sekundu pro jednoho uživatele nástroj se této rychlosti prostě musí přizpůsobit. Pokud máte k ověření víc, než 25 tisíc adres, jednoduše data rozdělte do balíčků a zkontrolujte je průběžně. A že to bude trvat? Pro vás to nic neznamená, URL Profiler zapnete a necháte jej pracovat na pozadí. Až skončí, upozorní vás vyskakovacím oknem.

Jednodušší už to nebude.

Jak vypadá výsledek?

Všechna data dostanete v xls souboru. Ke každé URL uvidíte:

  • Prošel/Neprošel testem
  • Mobile Friendly Score
  • 5 základních pravidel a výsledek
    • nekompatibilní pluginy
    • obsah širší než obrazovka zařízení
    • odkazy příliš blízko  sebe
    • příliš malý text
    • mobilní viewport

A vypadá to zhruba takhle.

mobile-friendly-test

Klikněte pro detaily. Formátování v souboru si musíte upravit sami

Bonus na konec!

Při testování jednotlivých adres si můžete URL Profilerem současně nechat pořídit screenshoty každé URL. Zaškrtněte si volbu Screen Capture, vyberte si, jaké rozlišení vás zajímá a nástroj vám jednotlivé screenshoty vytvoří a uloží. Jen pozor, tvorba screenshotů je jedna z mála funkcí, kdy URL Profile vašemu procesoru pořádně naloží.

Vytvořte si snadno screenshoty

Vytvořte si snadno screenshoty

Zatím bohužel nejde přidat různá renderovací jádra, ale nápad na tohle vylepšení (díky Martinovi z AW-DEV už jsem vývojářům poslal. Uvidíme, jak to dopadne.

Má někdo dotazy?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *